NÅGRA MUSIKER OCH SÅNGERSKOR INOM JAZZEN I
NORRBOTTEN
När han
var ung idrottade han mycket och det var då han började kallas för Hogga. Han
har spelat saxofon sedan 1945. Han kan både vässa till tongångarna och men
också på ett magiskt sätt låta dom mjukt följsamt smeka publiken. Egentligen
började han med altsax men 1945 förstod han att saxofonen och han hörde ihop.
Han spelade med bandet Swingers från –42 och 15 år framåt. Den tiden tycker
Hogga var den bästa tiden musikaliskt sett. Det var turneér, konserter,
återkommande spelningar på ollika dansställen i Norrbotten samt minnesvärda
stunder när han spelat med både svenska och utländska jazzkändisar.
”Sir” Holger ’Hogga’ Thörnlund
Han är en
omtyckt gästartist på olika jazzevenemang. Så fort han får en möjlighet så
hoppar han in i ett gäng och spelar. Det är väl också dom speltillfällena som
han njuter mest av. När spelningar är för mycket arrangerade tycker han att det
blir långtråkigt. ’Improvisation ger en härlig känsla av frihet’ säger han
skrattande åt mig. Jag erinrar sig en magisk stund på Jennys Krog i Luleå där
Hogga spelade till min tolkning av ’The nearness of you’. För mig en
oförglömlig stund, ingen har lyckats fånga stämningen i den låten i kompet åt
mig som Hogga gjorde då. Inte ens min absolute favorit på saxofon, Frank
Pantrini från Skottland.
Hogga kan
konsten att locka ut det bästa ur sin
sax, men som han säger själv; ’Jag har ju samlat upp lite genom åren, så jag
har mycket att ta av’.
”SIR” HOLGER ”HOGGA” THÖRNLUND, saxophone
player from Luleå
When he was young he made a lot of sporting, it was by
that time he received the name Hogga. He has played saxophone since 1945. He
can sharpen up the flow of notes, but also in a magical way make them softly
caress the audience. Actually he started up playing alto saxophone but 1945 he
understood that the saxophone and himself belonged together. He played with the
band Swingers from –42 and 15 years ahead. That time was from his point of view
the best time music. There were music tours, concerts, recurrent performances
in different places where people use to dance and of course memorable moments
when he played with jazz musicians both from Sweden and abroad.
He is a beloved guest artist in different jazz
occasions. As soon as he gets the chance he loves to join a gang that play
jazz. These occasions are probably that he enjoys mostly. When performances
gets to much planned he find them boring. “Improvisation gives a tremendous
felling of freedom” ha says to me laughing. I remember a magic moment in Jennys
Krog in my hometown where Hogga accompanied me in ‘The nearness of you’. For me
an unforgettable moment, nobody has ever before in that way succeed to catch
the ambiance in that tune accompanying me, as Hogga did then. Not even my
favourite number one, Frank Pantrini from Scotland.
Hogga knows how to bring out the best from his
saxophone, but as he says himself; “I have collected some during the years, why
I have a lot to take from”.
Christer föddes
i Kramfors 1950. Kom tidigt genom äldre syskon i kontakt med modern jazz,
främst Miles Davis, John Coltrane, Modern Jazz Quartet, Jay Jay Johnson, Dizzy
Gillespie, Canonball Adderley och Art Blakey. Hans kompisar lyssnade däremot på
Elvis Presley och Tommy Steele.
Som femåring
började han spela trummor och vid sju fick han sin första trumpet. Någon
musikutbildning blev det aldrig. Efter gymnasiet gjorde han lumpen i Boden
1969/70 och spelade några månader med orkestern Ålen & Co. Därefter flyttade
han till Uppsala för studier. Musiklivet expanderade i hemstaden och Christer
bestämde sig att efter examen flytta upp till Luleå för att komma in i
musikkretsarna. September 1976 flyttade han och i princip samma dag blev han
medlem i Anton Swedbergs.
Christer
Ödberg