Han var med på skivinspelningar och spelade med olika musikgrupper. Han i kontakt med musiker som gav honom fler möjligheter att spela jazz.

År 1976 började han också sin första spelperiod med Luleå storband. 1983 var han tjänstledig från sitt arbete på en advokatbyrå för att spela med Norrbottensteaterns uppsättning av Den Kaukasiska kritcirkeln. Han hade också en del andra uppdrag på teatern, och1984 ingick han i teaterpianisten Rolf Hedbergs band Banditos. 1986 startade han Con Brio Big Band och spelade där till bandets upplösning år 2000. Från 1986 spelade han med Janne Thurfjells orkester, där han blev repetitör efter Thurfjells död. Ungefär år 1995 startade dixiebandet Luleå Dixielanders, vilka oftast fått ett fantastiskt mottagande och har en trogen stampublik på olika ställen i Norrland och vid Nordingrå tradjazzfestival. År 2000 började han på nytt i Luleå storband.

Som trumpetare har han två huvudintressen, dels att spela ledtrumpet i storband och dels att utveckla en egen stil som solist. Hans huvudsakliga influenser är Snooky Young (både som ledtrumpetare och solist), Clark Terry, Charlie Shavers, Harry Edison och Roy Eldridge. Bland modernare trumpetare bör Miles Davis och Lee Morgan nämnas, men frågan är om inte i slutändan Louis Armstrong betytt mest.

Christers spelstil kan nog karakteriseras som ganska aggressiv, någonstans mellan dixieland och bebop, men han tror att han kan smälta in i de flesta existerande stilar.

*

CHRISTER ÖDBERG, trumpeter, Luleå

 

Christer was born in the middle of Sweden, Kramfors, 1950. Early, thanks to his elderly siblings, he came in contact with modern jazz, principally Miles David, John Coltrane, Modern Jazz Quartet, Jay Jay Johnson, Dizzy Gillespie, Canonball Adderley and Art Blakey. His mates however, did listen to Elvis Presley and Tommy Steele.

As a five year old he started to play drums  and when he was seven he got his first trumpet. He never got any musical education. After college he made his military training in the neighbour city, and for some months played with the orchestra Ålen & Co. after that he moved to the university city Uppsala to study. The music life expanded in his home city and after the exam Christer decided to move up to Luleå to be able to get into the musical circles. September 1976 he moved and practically the same day he became a member of the group Anton Swedbergs Svänggäng. He participated in gramophone recordings  and played with different music groups. He came in contact with musicians that gave him more opportunities to play jazz. Year 1976 he also started his first playing session with Luleå Big Band. 1983 he took a leave from his job to work with the Norrbottensteatern in its production of The Caucasian Chalk Circle. He also had other tasks on the theatre. 1983 he was a member of the band Banditos, directed by the theatre pianist Rolf Hedberg. 1986 he started the band Con Brio Big Band and played there until the group was disbanded in the year 2000. From 1986 he played with Janne Thurfjells Orchestra, where he became rehearser after Thurfjell has died. Around 1995 he started the band Luleå Dixielanders, which often has got a terrific reception in different places in the upper part of Sweden and in the big Jazz Festival in Nordingrå in the middle part of Sweden. Year 2000 he started to play in Luleå Big Band again.

As a trumpeter he has two main interests, one is to play lead trumpet in a big band and two to develop a style of his own as a soloist. He mainly influences are Snooky Young (both as a lead trumpeter and a soloist), Clark Terry,  Charlie Shavers,  Harry Edison and Roy Eldrigde Among modern trumpeters Miles Davis and Lee Morgan should be mentioned, but in the end you could say that Louis Armstrong was the most important head figure .                                 

Christers way of playing could be characterized as quite aggressive, somewhere between Dixieland and bebop, but he think he can melt into most o the existing styles.

 

ROSE-MARIE TESSÉN, sångerska och danslärarinna, Luleå!

 

Rose-Marie tyckte om att dansa och sjunga för publik redan som barn. Sång och dans har följt henne genom hela livet. För henne har det blivit ett sätt att uttrycka sig på. Hon har egen dansstudio och arbetar som Montessori lärare på dagtid. Började sjunga jazz vid 14-15 årsåldern. Hon sjöng med Lennart Lindbloms  storband där Gunnar Wiklund också ingick. Gunnar sjöng ’smör-låtar’ och Ros-Marie sjöng jazz.

Sedan dess på 50-60 talet har Ros-Marie sjungit med många orkestrar uppe i norr; Rune Lindstedt, Rullanders, Nisse Holmquist och många flera.  Senaste storband hon sjöng med var Luleå storband. Sedan 12 år tillbaka har hon turnerat med olika jazzmusiker; Peter Gullin, Jan Strinnholm och Dick Gyllander. Mest i Sundsvallstrakten och uppåt Höga Kusten.  Hon har turnerat med Luleå Storband i Murmansk där hon sjöng många olika stilar; folkvisor, barnvisor, jazz och pop.

Hon har hunnit med en några radioprogram och har medverkat i ’Cafe´Luleå’.

Rose-Marie Tessén

Ros-Marie har lång erfarenhet som jazzsångerska och bland hennes absoluta favoriter är Billie Holiday, Sarah Vaughan, Carmen McRae, Chet Baker och många fler. 

 

ROSE-MARIE TESSÉN singer and dance teacher, Luleå.

 

Already as a child Rose-Marie liked singing and dancing in front of an audience. The song and the dance have followed her all through her life. For her it is a way express herself. She do have her own dancing studio and work as a Montessori teacher daytime. Started to sing jazz when she around 14-15 years old. She sang with Lennart Lindbloms big band,

Sidan 3 / page 3