The town has gradually come closer. The house is now quite central, at the same time as the forest still is on one side, and a area of villas on the other.

Although the family were small farmers, their interests were artistic and intellectual. It was a lot of music, and a lot of reading. Mats siblings all became teachers, but Mats became an artist.  Mats and one of his brothers were very athletic, so he competed in high jump with pole when he went to school.

15-åriga Mats tecknar / Mats, about 15 years old,  drawing

Jag var ju väldigt intresserad av att rita redan som liten, liksom de flesta barn, men mitt intresse för teckning bara växte. När jag var i elvaårsåldern upptäckte jag dom gamla mästarna via vår familjebibel. Där fanns det bruntoniga reproduktioner av de klassiska mästarna;

Simson dödar lejonet av Rubens, Michelangelos profeter i Sixtinska kapellet, Rembrandts apostlar, för att ta några exempel. Jag ritade av dom här och sedan försökte rita och måla i den stilen. Jag har fortfarande kvar en muralmålning som jag gjorde på skorstensmuren i en garderob, med akvarellfärger. I nån sorts Rembrandsstil.  Ett gammalt profetliknande ansikte med ljuset från ena hållet. Jag var fascinerad av det Rembrandska ljuset och är det fortfarande.

*

“I was very interested in drawing since I was a little lad, like most children, but my interest just grew. When I was around thirteen years old, I discovered the old masters through our family bible. There I could find reproductions in brown tones by the classic masters; Samson kills the lion by Rubens, Michelangelos prophets in the Sistine Chapel, Rembrands apostles, just to mention a few examples. I copied them and then I tried to drew and paint in that style, I still do have a mural painting on the chimney shaft in one of the wardrobes in the house. A water colour painting I did when I was thirteen. In some sort of a Rembrand-style. An old prophets-face with the light coming from one direction.   I was fascinated by the Rembrand-stylish light, and I still am.

Muralmålningen i garderoben. / The mural-paiting in the ward-robe.

*

När Mats var tretton år sa han till sina föräldrar att han ville bli konstnär. Som de förståndiga föräldrar de var sa dom att det fick han gärna bli, men att han skulle tänka sig för. Dom ville att han skulle ta studenten innan.

Så Mats gjorde det. I gymnasiet blev Mats väldigt intresserad av litteratur, och ett tag hade han författardrömmar. Han försökte också skriva själv men upptäckte när han skulle skriva en novell, att det var

Mats med familj. / Mats and his family.

oerhört svårt. Han tappade intresset. Samtidigt började han drömma väldigt intensivt i färg, och kände väldigt klart att det var ju färg och form han skulle ägna sig åt. Efter examen sa Mats åt föräldrarna, att nu kan jag bli konstnär, nu har jag tagit studenten! Dom blev förskräckta och förvånade, för han hade ju inte pratat om det på många år. Då påpekade att det skulle bli problem med det och svårt att försörja sig. Dom tyckte Mats skulle bli teckningslärare istället.

*

When Mats was thirteen years old, he told his parents he wanted to be an artist. Since they were sensible parents they told him he could, but he should consider some things. They wanted him to graduate before.

So he did. In the highschool Mats became very interested in literature, and for a while he even had  dreams being an author. He even tried to write himself, but discovered when he was trying to write a short story, that it was enormously difficult. He lost his interest. At the same time he started to dream intensively in colour, and felt very clearly that it was colour and design he wanted to work with. After the exam Mats told his parents that; “..now I want to be an artist, because now I have graduated .” They became horrified and surprised, because he did not mentioned that subject for many years. They pointed out for him that it was not going to be easy to make a living out of it. They felt that Mats should become a teacher in drawing instead.  

Mats, ung konstnär på 70-talet. / Mats, young artist in the seventies. *

 

Sidan 3 / Page 3