”Det var märkligt det med Beatles,” säger han, ”det var precis som om det låg i luften. Det var nästan elektriskt! Det var en händelse så fantastisk att jag har varken varit med om den förr eller senare. Det har ju naturligtvis att göra med min ålder och andras åldrar, eller brist på densamma! Vi var unga och på många sätt så lekte man sig fram. Så gjorde jag en massa tjejbilder. Det har jag fortsatt med. Där jag både naturligtvis fångat både det kvinnliga, eller det som jag

 

Kerstin, 1968

Mikael, etsning, 1976

uppfattar som kvinnligt, samt tidsstilen. Som regel är det faktiskt roligare att måla tjejer, därför att dom är på något sätt mer intresserade av att sitta modell. Det är på något sätt en mer naturligare situation för tjejer än för killar. För killar har alltid någonting annat, dom ska titta på match på TV och gud vet allt som är viktigare för dom. Det är alltid någonting annat i skallen på dom, med vissa undantag naturligtvis. Tjejer dom är ju på ett annat sätt intresserade av sitt eget utseende och följaktligen intresserade av hur jag målar. Är dom inte nöjda så får man ju stryk. Så det kan ju också innebära vissa riskmoment...fniss... men å andra sidan är jag ju ganska snäll så det är ju bara undantagsvis. Det är i alla fall inte det som är problemet. Problemet ligger ju faktiskt på det konstnärliga planet. Problemet är mitt. Så är det helt enkelt!”

*

“It was strange with the Beatles”, he says “it sort of was hanging in the air. It was almost electric! It was an event so fantastic, that I have never experienced anything like it, sooner or later. Of course it has to do with my age and others, or the lack of it! We were young and in many ways we played us through life. I did a lot of girl-pictures. I have continued with that. In this I have caught both the feminine, or what I regard as feminine, and the style of that time. Normally it is much more fun to paint girls, because they are in some way more interested in posing. It is more natural in some way for a girl to pose, than for a guy. Guys always have something else, they are going to watch a match at the television and heaven knows everything that is more important for them. It is always something else in their heads, with some exceptions of course. Gals are more interested in their own looks in another way and obviously more interested how I do paint. If they not are satisfied I get beaten. In that way it could involve some elements of risks .... here comes a giggle... on the other hand I am quite decent so it seldom happens. That is not the problem. The problem lies on the artistic level. The problem is mine. That is how it is!”

Självporträtt med figurer / Self portrait with misty figures*

”Jag ska ge ett tydligt exempel på det. Jag hade min första separata utställning på Luleå Konstsalong 1968. Jag var då 31 år gammal. Jag kallade den ”Ikoner av nuet”. Vilket kanske är ett pretentiöst sätt att uttrycka sig, men det låg ju en tanke bakom det där. Jag har alltid intresserat mig för ikonkonst. Samtidigt var det frågan om att porträttera det som då var nu. Ikoner av nuet och porträtt av pop och musik. Det var de orden som var viktiga då. T ex en scen från ett diskotek med ljusorgeln som strålar. Man var ju ute mycket helt enkelt. Då hade Luleå utvecklats till en nöjesstad bara på några år. Hotell Stadt var då innestället för gymnasister. Dit gick man flera dagar i veckan. Framför allt fredag och lördag. Pubarna hade ju

Sidan 6 / Page 6