kommit i samband med teatern. Kring 1966-68 kom första pizzerian. Man var ute i svängen väldigt mycket. I denna första separata utställningen hade jag bl a en tavla som jag lyckligtvis inte sålde, en gruppbild med töckniga figurer. För att senare kom jag på att det var någonting som saknades i den bilden.
*
”I will give you an example so that you understand exactly what I mean. I had my first separate exhibition 1969 at Luleaa Art Gallery. At that time I was 31 years old. I called it “Icons of the present”. Maybe a pretentious way to express oneself, but it was a thought behind that. I always been interested in art of the icons. At the same time the meaning was to portrait what at that time was the present. Icons of the present and pop and music. Those words were important at that time. For example a scenario from a discotheque with the clavilux that is sparkling. at that time we were always out in the evenings. Luleaa had developed to a city filled with pleasures in just a couple of years Stadt then was the in-place for students. There we went several days a week. Specially Friday and Saturday. The pubs had come to town at the same time as the theatre. Around 1966-68 the first pizzeria came. Everybody were out and around very much. In this first separate exhibition I had, among other things, a painting that I did not sell, a group picture with misty figures in some sort of environment. Because later on I realized that something was missing in the picture.”
*
”En av de människor som var med i gänget var en tjej som heter Carina Strandberg, som sedan utbildade sig till sångerska, mezzosopran, fortfarande på Norrlandsoperan i Umeå. Jag sa till Carina att jag ville måla av henne när hon satt och rökte. För man rökte ju på den tiden. Jag placerade henne då i gruppen nere till vänster. Jag tyckte det var ganska bra, men var ändå inte riktigt nöjd. Tavlan följde sedan med mig i de olika många flyttningarna. Någon gång på 1990-talet kom jag på att jag skulle måla över Carina och måla mig själv på samma ställe – och då blev det bra! Det blev alltså ett självporträtt där jag sitter och tecknar, och jag har målat mig själv lite mer noggrant än de diffusa figurerna i bakgrunden. Jag tycker själv att det blev en extra dimension i den här bilden. De töckniga figurerna som jag då hade tecknat 30 år tidigare, förvandlades i och med att jag sitter längst fram och är mer noggrant målad. Dom förvandlas till minnesbilder, vilket de i och för sig också var, eller blev rättare sagt. Jag menar efter 30 år så blev dom ju minnesbilder!”
*
“One of the persons who was in the gang was a woman by name Carina Strandberg, she later trained to be a singer, a mezzo soprano, still at the Norrlands Opera in Umeaa. I told Carina that I wanted to paint her when she was smoking. Because at that time everybody smoked. I placed her in the group down to the left in the painting. I thought it was quite good, but still was not completely satisfied with it. The painting then followed me to every place I moved. Sometimes around 1990 it struck him to paint over Carina and paint himself on the same spot – and then all of a sudden it was perfect! It turned out to a self portrait where I am sitting painting, and I have painted myself a little bit more clearly than the misty figures in the background. I think myself that it gave an extra dimension in that picture. The misty figures that I had drawn 30 years earlier, they changed when I am sitting in the very front more clearly painted. They change to visual pictures, which they in fact were, or turned into. What I mean is that after 30 years they really were visual pictures!”
*
Den bilden är ett exempel på
att det ibland kan ta lång tid, innan man kommer på hur man ska tackla en bild.
Kanske ett extremt exempel, normalt tar det väl inte 30 år innan man som
konstnär kommer på det, men generellt tar allting mycket längre tid än man som
konstnär tror.
Mats berättar hur det kan
gå! En gång på 50-talet under en kajaktur med en väninna, tecknade av henne när
hon låg och solade. När han en gång 1999 var och rotade i gamla papper uppe på
sin vind hittade han ett brev från väninnan. Brevet var från omkring 1959.
Brevet avslutades med: den där teckningen som du gjorde vid kajakturen, och som
du lovade mig att jag skulle få, det skulle vara roligt att få den....
Mats tänkte, att äsch då, det här hade jag glömt bort. Tyckte; det är kanske dags att skicka den här teckningen nu, men för säkerhets skulle ringde han henne och frågade om hon hade något emot att han skickade teckningen, även om det nu råkade vara en 40 års fördröjning. Det hade hon ingenting emot. Det finns flera sådana där exempel på att det alltid tar längre tid för mig än vad som var tänkt, säger Mats och fnissar.
*
That picture is an example on how long time it sometimes can take,
before you find out how you are going to tackle a picture. Maybe an extreme
example, normally it does not take 30 years before you, as an artist, finds out
how to do that, but generally everything takes much longer time than you as an
artist think.
Mats tells how it can be! Once in the fifties during a kayak tour with a
friend, he drew her when she was sun bathing. !999 he was in attic poked about
in old papers, he found a letter from that friend. The letter was dated to
around 1959. The letter finished with these words; the drawing that you made at
the kayak tour, and that you promised me that I should get, would love to have
that.....
Mats thought, my god, that I had forgotten. Thought; maybe it is about
time to send this drawing now, but to be sure
she did not mind him sending the drawing, he phoned her and asked if she
wanted it, even if it happened to be delayed with 40 years. She did not mind it
at all. There are much more of these examples that shows that it always takes
longer time for me than I thought it would, Mats says and giggle.