OFFENTLIGA UTSMYCKNINGAR

 

Vad gäller offentliga utsmyckningar så har Mats aldrig gått in för att göra såna. Men i slutet på 70-talet fick han en förfrågan från Statens konstråd om han ville utsmycka den nya militärrestaurangen, som då var under planering på A8 i Boden. Han tackade ja. Efter att ha funderat på ämnesvalet sa Mats att han ville måla någonting som inte har med det militära att göra, nämligen 70-talets unga kulturliv, musiklivet i Luleå och länet.

*

PUBLIC DECORATIONS

 

When it come to public decorations Mats has never actually has taken that up. But in end of the seventies he was asked from the Stately Art administration if he wanted to decorate the new military restaurant, which was under planning in the nearby city Boden. He said yes. After thinking a while of the choice of subject Mats told them that he wanted to paint something that did not have anything to do with the military, but the young culture life in the seventies, the music life in Luleaa and the county.

*

Det skulle vara två tavlor; folkmusikgruppen Norrlåtar med publik och Anton Swedbergs Svänggäng med modern pop och visform. Statens Konstråd nappade på detta. Mats gjorde två målningar vintern 1980-81 i bassarnas matsal. Den större målningen med Norrlåtar med publik är 7,5 meter bred och Svänggänget är 4,5 meter bred. De är målade på lite olika sätt. Han har använt en sorts fläckteknik i målningen av Swedbergsgänget, för att pulsen i den moderna musiken ska komma fram via målningssättet. Tavlan med Norrlåtar är målad på ett lugnare sätt.

Nästa beställning han fick, var till vårdcentralen i Öjebyn, utanför Piteå. Då gjorde han en utsmyckning bestående av flera tavlor. Även grafik på temat mor och barn. Även där detta med  relationer . På många sätt så handlar nästan alla Mats bilder om relationer.

*

It should two paintings, the folk music group Norrlaatar with audience and Anton Swedbergs Svaenggaeng with modern pop and ballads. The Stately Art Administration thought that was good idea. Mats made two paintings during the winter 1980-81 in the soldiers dining-room. The bigger painting with Norrlaatar with audience is nearly 7,5 metres wide and the painting with Svaenggaenget is 4,5 metres wide. They are painted in a little different ways. He has used a sort of spot technique in the painting of the Svaenggenget so that the pulse in the modern music in that way will be visible in the painting. The painting with Norrlaatar is painted in a calmer way.

Next order he got, was for the care centre in Oejebyn, outside Piteaa. Then he made a decoration containing several paintings. Also some graphics on the subject mother and child. Also this relations. In some way all Mats pictures is about relations. 

*

ALTARTAVLAN I LULEÅ DOMKYRKA

 

Några år efter fick han beställning på den omskrivna altartavlan i Luleå domkyrka. Det är en bedrövlig historia som Mats inte vill gå närmare in på. Det tog tre år innan han fick komma igång och måla  tavlan, beroende på motstånd från dåvarande domprosten. ”Det motståndet formulerades helt och hållet i enbart dumhet” säger Mats bittert. Han ville göra en målning som inte var en upprepning av alla andra altartavlor. Det var det som blev felet. Hade han gjort en sedvanlig altartavla kanske inte alla dessa problem uppkommit. ”Så beträffande Luleå domkyrkoförsamling så har jag, åtminstone från vissa håll, mött en otrolig konservatism”,  fortsätter han.

*

THE ALTAR-PIECE IN THE DOME IN LULEAA

 

Some years after he got an order on the so much discussed altar-piece in the dome in Luleaa. It is a deplorable story that Mats do not want go into details. It took three years before he could start to paint the picture, because of resistance Sidan 8 / Page 8